OutdooroweABC
Źródło: Piotr Biernawski

Rabski cross

Moja propozycja trasy biegowej będzie idealna szukających alternatywy dla Gorców, czy Babiej Góry. Bardzo dobra opcja na gorsze warunki pogodowe, trasa posiadająca spore przewyższenia, będąca jednocześnie bardzo szybką, o mocno crossowym charakterze. Co ciekawe, prowadzi terenami bardzo słabo 'obłożonymi' przez biegaczy, nieco lepiej przez kolarzy, stąd m.in. zresztą moje jej na nowo odkrycie – onegdaj eksplorowałem te tereny za pomocą sprzętu z ustrojstwem do kręcenia.

Gdzie

Zaczynamy w Rabie Wyżnej. Dojazd od strony Krakowa przez Rabkę, w której za wiaduktem (nad torami) skręcamy w prawo, a zaraz potem w lewo, kierując się na Rokiciny Podhalańskie. Po ich minięciu za następne 2 km dojeżdżamy do Raby Wyżnej. Auto najlepiej zostawić na parkingu pod stadionem sportowym Olimpik, ewentualnie nieco wyżej w stronę Harkabuza, na dużym parkingu koło stadionu Orkan.

Trasa

Początek trasy to rozgrzewkowy asfalt w stronę Harkabuza. Rozgrzewkowy, ale już lekko pod górkę. Dodam, że na tym podjeździe trenuje nasz lokalny materiał na zawodowego kolarza Adam Wójcik. Potrafi na strzał zrobić 2500-3000 metrów w pionie na rowerze tutaj właśnie jeżdżąc, tam i z powrotem. Głupie, ale i jak tak często czynię. Odbywa się tu też sporo wyścigów szosowych. Kiedyś także słynne w środowisku MTB - Danielki Extreme.

Wracając do trasy. Mijamy stadion Orkan z kortami tenisowymi, i po następnych 200 metrach odbijamy z szosy na drogę gruntową, biegnącą wzdłuż tejże po lewej stronie. Trzymamy się cały czas najszerszej z możliwych opcji – generalnie ciągle do góry i ciągle szeroko. Okoliczności przyrody piękne, na górze inny niż zwykle w tych okolicach – las liściasty, bukowy czy coś, ale nie powiem, bo się nie znam. Po dobiegnięciu na (ewidentny) szczyt, skręcamy w prawo, od razu potem w lewo i bardzo stromym fragmentem (bo ja wiem, 30% pewno) do następnej krzyżówki, na której obieramy kierunek w prawo, aż dobiegniemy do szlaku niebieskiego (w lewo) a tym do szczytu Źeleźnicy. Tutaj kierujemy się możliwie jak najbardziej na północny wschód, nadal niebieskim szlakiem, przez wielką łąkę i przysiółek Bykówka (po lewej ręce powinniśmy mieć piękne widoki na dolinę), dobiegamy do przełęczy – zwanej przez kolarzy po prostu Bielanka – mijamy asfalt i drogą z 'dziurawych' płyt (ważne abyśmy wbiegli właśnie tu) podbiegamy do lasu. Najpierw trzymamy się prawej jego strony (a po naszej prawej przy dobrej pogodzie mając panoramę Tatr), w końcu lekko wbiegając (ponownie niebieski szlak) w sam las, dobiegamy do sporej krzyżówki. Tu nie skręcamy tak jak niebieski szlak, a w lewo szeroką, nową drogą w lewo (na północ). Drogą zbiegamy do wsi Sieniawa, mijamy nowy Kościół, cmentarz, stary drewniany kościółek i wpadamy na szosę, w lewo i po ok. 1 km skręcamy w prawo (pierwsze asfaltowe odbicie, koło budki zawiadowcy kolejowego) i ponownie szutrówką do góry, na pierwszym skrzyżowaniu w lewo i stroooomo w górę. Nowy Targ ma swoją Golgotkę, tutaj jest Golgota sieniawska. Dobiegamy do żółtego szlaku i tym biegniemy już z powrotem do Raby. Po drodze mijamy tzw. Krzyż Milenijny, będący mniejszą kopią krzyża na Giewoncie. Tutaj też rozpościerają się świetne widoki, m.in. na Babią Górę. Zbieg do samochodu wąskimi uliczkami, przez tory i szosę – tu zostanie nam może kilkaset metrów po asfalcie.

Udostępnij
Przeczytaj więcej interesujących artykułówOutdooroweABC 22 marzec 2022
Grzegorz Soczomski
Vertical po polskuPanuje powszechne przekonanie, że w Polsce nie ma warunków na porządne trenowanie do zawodów typu vertical kilometer. Tymczasem w samym środku...
Golden Trail World Series 2022 26 październik 2022
Lilianna Błazenek
Golden Trail World Series finiszuje na Maderze. Trzech Polaków w finaleNajlepsi ultrasi na świecie będą przez najbliższe pięć dni rywalizować na Maderze. Ta portugalska wyspa została w tym roku gospodarzem...
Zimowy Chudy Wawrzyniec 2022 28 listopad 2022
Sylwia Pachota-Rura
Wystartowały zapisy na zimową odsłonę Chudego Wawrzyńca!28 stycznia 2023 odbędzie się druga edycja zimowej wersji Chudego Wawrzyńca. To jeden z najstarszych ultramaratonów w Polsce rozgrywany na...
X ultraMaraton Bieszczadzki w Cisnej 6 październik 2022
Jesienne bieganie w BieszczadachW dniach 7-8 października w Cisnej odbędzie się X edycja ultraMaratonu Bieszczadzkiego. Tradycyjnie już organizatorzy przygotowali dystans dla...
Letni Bieg Piastów 31 maj 2022
Lilianna Błazenek
Letni Bieg Piastów już po raz dziesiątyJeszcze nie tak wiekowy, jak jego starszy brat – Zimowy Bieg Piastów, który w tym roku przywitał zawodników po raz 46., ale równie licznie...
Biegi Górskie Sanok 2022 16 wrzesień 2022
Sylwia Pachota-Rura
Już w sobotę startują Biegi Górskie Sanok 2022Po roku przerwy spowodowanej pandemią powracają „Biegi Górskie Sanok”. Przed nami V jubileuszowa edycja, organizatorem imprezy jest...

Serwis outdooroweabc.pl używa ciasteczek (cookies), dzięki którym może lepiej działać. Dowiedz się więcej o polityce prywatności w naszym serwisie.

Niniejsza polityka prywatności Serwisu Internetowego ma charakter informacyjny, co oznacza, że nie jest ona źródłem obowiązków dla Usługobiorców Serwisu Internetowego. Polityka prywatności zawiera przede wszystkim zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Administratora w Serwisie Internetowym oraz prawa osób, których dane dotyczą, a także informacje w zakresie stosowania w Serwisie Internetowym plików cookies oraz narzędzi analitycznych.